Videopeliteollisuus on yksi kannattavimmista aloista maailmassa, ja sillä on franchising-pelejä kuten Mario-pelit ja Grand Theft Auto. Mutta jopa parhaatkin epäonnistuvat joskus, eikä peliteollisuus ole tässä poikkeus. Nämä seuraavat esittelemämme pelit eivät ole pelkästään videopelejä, jotka ovat epäonnistuneita – nämä ovat pelejä, jotka tuhosivat kokonaisia yrityksiä.
Videopelien kehittäminen
Videopelien kehittämisestä maksetaan isoja summia ja sen vuoksi kehittäjiltä odotetaankin huikeita pelejä vuodesta toiseen. Pelinkehittäjillä on valtavia paineita, sillä pelaajat ovat hyvinkin kriittisiä ja osaavat vaatia vastinetta rahoilleen. Sama koskee myös kasinopelejä. Nettikasinotkin tarvitsevat uusia houkuttelevia pelejä koko ajan ja aina nekään eivät onnistu. Onneksi on olemassa hyviä nettikasinoita, joiden valikoimissa on vain tarkan seulan läpi käyneet pelit. Yksi niistä on Ninja Casino, katso vaikka ninjacasino.com/fi/vedonlyonti/live.
Seuraavaksi listaamme vuosikymmenen suurimmat epäonnistumiset videopelien kategoriassa:
No Man’s Sky
No Man’s Sky -pelin kehittäjät saivat paljon negatiivista palautetta pelin väärästä mainonnasta. Pelin valmistaja Steam esitti pelimainoksia, joissa näytettiin erilaisia taistelutyyppejä ja ainutlaatuisia rakennuksia, joita ei pelissä kuitenkaan näkynyt. Myös pelin olennot olivat mainoksissa aivan eri kokoisia mitä pelissä. Steamia kritisoitiin myös siitä, että se esitti pelimainoksia laadukkaammalla grafiikalla kuin mitä pelin sisällä oli mahdollista saavuttaa.
Valitukset olivat niin rajuja, että Advertising Standards Authority aloitti tutkimuksen pelin mainoskampanjasta (joka lopulta päätyi siihen, että kehittäjät eivät johtaneet asiakkaita harhaan). Vaikka peli oli massiivinen arvostelufloppi, se oli taloudellinen menestys, joka keräsi kassaan arviolta 43 miljoonaa dollaria. Peliä myytiin yli 800 000 kappaletta julkaisun ensimmäisenä vuonna huolimatta siitä, että se menetti yli 90 % fanikannastaan kahden viikon kuluessa.
Duke Nukem Forever
Duke Nukem Foreverin piti olla kauan odotettu jatko-osa vertaansa vailla olevalle Duke Nukemille. Se piti julkaista jo vuonna 1998, mutta viivästyi selittämättömästi kerta toisensa jälkeen aina vuoteen 2006 saakka. Koska pelin kehitys alkoi jo 90-luvulla, siinä oli julkaisuvaiheessa melko vanhentuneita grafiikoita. Tämän lisäksi pelin kehittäjät ja julkaisijat taistelivat rahoitus- ja lisenssioikeuksista. Kokonaisuutena pelistä tuli voimakkaasti kritisoitu floppi.
Def Jam Rapstar
Okei, myönnämme, että Def Jam Rapstar ei ollut kauhea peli. Se oli pohjimmiltaan sama peli kuin Singstar, mutta rap- ja hiphop-kappaleilla. Pelin ainoa ongelma oli, että sen tuottajat eivät hankkineet kappaleiden oikeuksia. He julkaisivat pelin, jossa oli 54 kappaletta, joihin he eivät olleet saaneet niihin kaikiin julkaisuoikeuksia, joten levy-yhtiö EMI haastoi yrityksen yli 8 miljoonan dollarin suuruiseen konkurssiin ja pakotti heidät sulkemaan verkkoyhteisösivustonsa. Rapstar oli kohtalokas isku Def Jamille.
APB
APB:llä oli takanaan paljon hypeä, ja hyvästä syystä. Sen suunnitteli GTA:n kehittäjä David Jones, ja sitä markkinoitiin seuraavana GTA Online -palveluna. Koska pelin tuottamiseen käytettiin yli 100 miljoonaa dollaria, odotukset olivat korkeat.
Kustantaja teki kuitenkin oudon liikkeen ja päätti estää sivustoja arvostelemasta peliä viikkoon sen julkaisemisen jälkeen, mikä vaikutti vakavasti ennakkotilauksiin ja ensimmäisen viikon myyntiin. Lisäksi viimeistelemätön pelattavuus vaikutti pelin putoamiseen pelaajien suosiosta.
Lair
Lair oli PS3:n julkaisunimi ja sitä oli mahdollista pelata myös etäkäyttöisesti. Pelin kehitti Factor 5, joka lopulta hajosi tämän pelin takia. Lair sai paljon huomiota hyvien grafiikkojen ansiosta, mutta se sai silti paljon negatiivista kritiikkiä erilaisten teknisten ongelmien vuoksi. Tilanne johti siihen, että Sony lähetti pelin kriitikoille oppaan, jonka avulla peli olisi pitänyt arvostella. Tämä vain pahensi pelin mainetta entisestään.