Lainan hakeminen on netin ansiosta nykyään helpompaa kuin koskaan ennen, mutta oletko miettinyt mitä kaikkea teknologisia innovaatioita ja ohjelmistoja lainan hakemisen aikana käytetään tai ehkä itse tietämättäsi käytät?
Vaikka lainahakemuksen täyttäminen ja lainanhaku tuntuvat helpolta ja nopealta prosessilta, sujuvuuteen löytyy monia syitä, jotka eivät ole näkyvissä normaalille käyttäjälle. Automaatio ja tekoälyn mahdollistamat edistysloikat tarjoavat loppukäyttäjälle entistä vaivattomampaa ja nopeampaa palvelua.
Hakemusten käsittely on nopeaa
Lainahakemuksia voidaan käsitellä yhtenäisesti, koska kaikki nettilomakkeisiin sisälletyt kentät ovat tarkasti ennalta määriteltyjä. Tämä mahdollistaa hakemusten nopean alustavan käsittelyn, ennalta määriteltyjen muuttujien perusteella.
Tähän ei tarvita ihmiskäsiä, vaan prosessi voidaan hoitaa ohjelmistolla, johon on etukäteen ohjelmoitu lainaehdot.
Tällä tavoin tekoöly pystyy automatisoimaan koko prosessin ja vähentää mahdollisesti työnmäärää myöhemmissä vaiheissa, koska tarpeellinen alustava erottelu voidaan tehdä lähes välittömästi.
Myös asiakastuessa voidaan käyttää tekoälyä
Lainaa hakiessa joko pankista, lainaa tarjoavasta yrityksestä tai vertailusivulta voit joutua ottamaan yhteyttä asiakastukeen. Yhä useampi suosii suoraan sivustolta löytyvää chattia eivätkä enää soita mihinkään. Chateissa ei voi kuitenkaan olla varma, vastaako viesteihisi aito asiakaspalvelija vai tekoälyllä varustettu botti.
Bottiin on ohjelmoitu valmiita vastauksia kysymyksiin, jotka se tunnistaa avainsanoista tai suorista virkkeistä. Juuri tästä syystä on tärkeää, että asiakaspalvelijoille kirjoitetaan mahdollisimman selkeää suomen kieltä. Tekoälyn ansiosta botti voi kehittää vastauksiaan ja tarjota yhä paremmin asiakkaan etsimää tietoa.
Lainantarjoajat tunnistavat automaattisesti epäilyttävät siirrot
Nykyään lähes kaikki rahansiirrot ovat digitaalisia. Et siis mene lainaa hakiessasi pankkiin ja odota pankkivirkailijan antavan sinulle ison kasan riihikuivaa käteistä. Digitaalisuuden ansiosta rahansiirtoihin on ilmestynyt uusia uhkakuvia aina hakkereista lähtien ja etenkin rahanpesuun liittyen.
Tekoälyllä varustellut ohjelmistot voivat auttaa pankkia tai luotonantajaa tunnistamaan kaikki epäilyttävät toiminnot rahansiirroissa, jotka nykypäivänä voivat tapahtua sekunneissa. Tällöin entisaikoina käytetyt ohjelmat ja toimenpiteet eivät välttämättä ehdi löytää huomiota vaativia siirtoja.
Verkkopankkitunnusten vahva sähköinen tunnistautuminen
Suomalaisittain olemme onnekkaita, koska meillä on koko maan kattava kansalaisrekisteri ja sen kanssa yhteensopivat nettipankkitunnukset. Niihin on sisälletty uniikki tunnistautumisjärjestelmä, vahva sähköinen tunnistus. Sen ansiosta voimme turvallisesti kirjautua sisään useisiin palveluihin ja vaikkapa maksaa verkko-ostoksia.
Verkkopankkitunnuksilla voimme myös hakea lainaa yhä turvallisemmin.
Sen avulla lainanantaja saa heti lainanhakijan tiedot tarkasti eikä vaaraa kirjoitusvirheistä ole. Tällöin voit saada myös vastauksen lainahakemukseesi jopa minuuteissa.
Kaikki teknologiset kehitykset ovat lainanhakijan puolella
Oli sitten kyse pikaisemmasta lainanhakuprosessista, automatisoidusta asiakastuesta tai vain tunnistautumisesta verkkopankkitunnuksilla, kaikki niistä on suunniteltu tekemään niin lainan hakemisesta kuin sen vastaanottamisesta yhä turvallisempaa ja sujuvampaa.
Se ei myöskään enää katso aikaa tai paikkaa, vaan voit kysellä asiakaspalvelusta neuvoja milloin vain tai täyttää lainahakemuksen verkkopankkitunnuksilla vaikka keskellä yötä. Voit täyttää oman maksuttoman lainahakemuksesi Omalaina.fi lainavertailussa.
Kehittyneen tekoälyn avulla hakemukset käsitellään hetkessä ja saat alustavat lainatarjoukset heti. Kun hakemuksesi menee useammalle rahoitusyhtiölle, saat paremman yleiskuvan lainamarkkinoista, omasta luottokelpoisuudestasi ja löydät varmimmin oikeasti parhaan tarjouksen.