Cyberpunk 2077 on suosittu hittipeli, jonka myyntiluvut tulivat monelle yllätyksenä. Myös nettikasinoiden pelit ovat erittäin suosittuja. Perinteisten kasinopelien pelaaminen on säilyttänyt suosionsa ja nettikasinoilla vietetään aikaa yhä enemmän. Pokeri, black jack ja ruletti kuuluvat monen nettipelaajan suosikkeihin, jos sinua kiinnostaa black jack, katso https://www.netticasino.com/blackjack/.

Peli ylitti myyntiodotukset kirkkaasti

Vaikka olimme kuulleet, että Cyberpunk 2077 päätyi kattamaan suurimman osan kehityskustannuksistaan pelkästään ennakkotilausten perusteella, olimme epäileväisiä näitä lukuja kohtaan. Pelissä oli käytössä nimittäin epätavallisen antelias palautuspolitiikka, sillä pelissä oli paljon teknisiä ongelmia ja pelaajat halusivat palauttaa pelinsä ja saada hyvityksen.

Monet uskoivat, että pelaajat eivät uskaltaisi ostaa peliä tai palauttaisivat sen teknisten vikojen vuoksi. Viat eivät kuitenkaan pelottaneet pelaajia, vaan Cyberpunkin myyntiluvut ovat erittäin hyvät. Näyttääkin siltä, että pelin negatiiviset ongelmat eivät ole haitanneet peliä lainkaan. Vaikka pelissä oli vikoja, puuttuvia ominaisuuksia ja se sai yhä huonompia arvioita, pelaajat halusivat silti ostaa sen.

Peli sai niin paljon hypeä, että jokainen halusi kokeilla sen pelaamista.  Cyberpunk 2077 -kehittäjien CD Projekt Redin twiittamasta twiitistä olemme päätelleet, että Cyberpunk 2077 on saattanut ylittää monet myyntiodotukset huolimatta olosuhteista, jotka vaikuttivat negatiivisesti pelin julkaisuun.

Luvut vielä arvioita

Ensinnäkin kuten pelin kehittäjä CD Projekt Red huomauttaa, nykyiset luvut perustuvat ainakin osittain arvioihin. Tämä tarkoittaa, että tarkan lukumäärän suhteen on vielä jonkin verran epävarmuutta, vaikka onkin epätodennäköistä, että täysin tarkat myyntiluvut vaikuttaisivat dramaattisesti lopulliseen lukuun.

Vielä tärkeämpää on, että ei ole vielä selvää, kuinka pelin palautukset teknisten ongelmien vuoksi lopulta vaikuttivat tähän määrään. Epäilemme, että tämä luku sisältää vain vuoden 2020 loppuun mennessä haetut palautukset, mutta se ei välttämättä ota huomioon mitään palautuksia ja hyvityspyyntöjä , jotka on myönnetty sen jälkeen eli vuonna 2021.

Vaikka suurin osa Cyberpunk 2077 -palautuksista käsiteltiin todennäköisesti vuonna 2020, on myös syytä huomata, että emme tiedä miltä kyseinen vuoden 2020 myyntiluku näytti ennen kuin kaikki nämä palautukset ja hyvitykset otettiin huomioon. Olen kuullut, että CDPR antoi noin 30 000 hyvitystä suoraan, mutta muiden arvioiden perusteella tämä luku voisi olla lähempänä 200 000 hyvitystä.

Cyberpunkin hype kestää

Lopuksi on todettava, että on hieman vaikeaa luokitella Cyberpunk 2077-peliä täysin selkeästi suureksi myyntimenestykseksi tietämättä, mitä yritys itse siitä odotti. Kyllä, Cyberpunk 2077 näyttää antaneen pelifirmalle rahansa takaisin, ja kyllä, se on iso määrä verrattuna useimpiin muihin peleihin, mutta jos CD Projekt Red odotti Cyberpunk 2077:n suosion olevan nykyistäkin suurempaa, joten on mahdollista, että he silti pitävät peliä ainakin toistaiseksi pienoisena pettymyksensä.  He saattavat jopa uskoa, että vuoden 2021 myyntiluvut pelille eivät ole niin suuria, kuin he toivoivat ja eivät ole siksi vielä julkisesti paljastaneet niitä.

Lisäksi vaarana on se, että Cyberpunkin lukuisat ongelmat ovat aiheuttaneet pelinvalmistajan brändille mainehaittaa ja se on haitallista tulevia pelejä lanseerattaessa, jotka voivat olla myös digipelejä. Suomessakin digipelejä harrastaa aktiivisesti yli 40 % nuorista, kertoo Yle.

Pelitaidon mukaan Suomalaisista 10-75 –vuotiaista 75% pelaa satunnaisesti digitaalisia pelejä

Joka tapauksessa arviot pelin myyntiluvuista viittaavat vahvasti siihen, että Cyberpunk 2077:n hype on toistaiseksi huomattavasti suurempi kuin sen ongelmallisen lanseerauksen seuraukset. Tavallaan se ei ole lainkaan yllättävää. Kukaan ei tietänyt pelin ennakkotilauksia tehdessään, että se olisi niin rikkinäinen.  

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here