Kuten suurin osa suomalaisista aikuisista tietääkin, on Suomessa monopoli rahanpeleihin liittyen. Veikkauksella on siis monopoliasema rahapelien järjestämiseen Manner-Suomessa ja Ahvenanmaalla PAF saa järjestää erilaisia uhkapelejä.

Ulkomaalaiset kasino-operaattorit eivät saa siis järjestää uhkapelejä Suomessa, eivätkä myöskään mainostaa palveluitaan. Heidän onkin oltava luovia ja tehokkaita saadakseen nettikasinonsa suomalaisten tietoisuuteen ja ulottuville. 

Mainonta Suomessa kiellettyä

Onlinecasinosuomi.com on selvittänyt, että suomalaisille pelaajille suunnatut nettikasinot toimivat usein esimerkiksi Maltan, Viron tai Curacaon peliviranomaiselta saadulla pelilisenssillä. Heidän toimintansa on siis täysin laillista ja viranomaisten jatkuvassa valvonnassa. Usein heidän sivustonsa on käännetty suomen kielelle ja esimerkiksi maksutavoista löytyy suomalaisten pelaajien suosiossa olevia maksutapoja. Parhaat heistä tarjoavat myös asiakaspalvelua suomeksi.

Suomessa vallitsevan monopolin vuoksi, he eivät saa kuitenkaan siis mainostaa palveluitaan Suomessa. Netti on tietenkin globaali ja usein onkin havaittavissa hieman harmaata aluetta sen suhteen, missä voi mainostaa ja missä ei. Yleisellä tasolla voidaan todeta, että lainsäädännön kannalta voi olla ratkaisevaa esimerkiksi se, missä nettisivun palvelin sijaitsee.

Välttämättä nettisivun kehittäjä ei kiinnitä mitään huomiota siihen, missä heidän palvelimensa sijaitsee. Sillä voi kuitenkin olla ratkaiseva vaikutus siihen, minkä maan lainsäädäntöä nettisivun suhteen sovelletaan.

Hakukoneoptimointi suuressa roolissa

Moni pelaaja löytää uudet nettikasinot Googlen ja muiden hakukoneiden kautta. Hakukoneissa näkyvyyteen pystytään taas vaikuttamaan hakukoneoptimoinnin kautta. Se tarkoittaa esimerkiksi sitä, että nettikasinolla on sijoitettu tärkeimpiä avainsanoja oikeisiin kohtiin. Näin Google ja muut hakukoneet ymmärtävät, mitä palveluita milläkin sivustolla on tarjolla.

Kasino-operaattorit käyttävät tästä syystä ison osan markkinointibudjeteistaan juuri hakukoneoptimointiin. Kun sitten pelaaja hakee parhaita kolikkopelejä, parhaita pokereita tai parhaita nettikasinoita, löytävät ne kasino- ja vedonlyöntisivustot, jotka ovat menestyneet parhaiten hakukoneoptimoinnissa. Ihan näin yksinkertaista asia ei kuitenkaan ole, sillä hakukoneissa näkymiseen vaikuttaa myös sivuston suosio ja sekin, kuinka kauan sivuston on ollut olemassa.

SoMe-vaikuttamista pyritään estämään

Nettikasinot ovat onnistuneet markkinoimaan palveluita myös sosiaalisen median vaikuttajien kautta. Sosiaalisen median vaikuttajat tai muuten tunnetut henkilöt ovat kertoneet omissa kanavissaan viihtyvänsä hyvin jollakin kasinopelejä tarjoavalla sivustolla. Tästä kertomisesta tai suosittelemisesta he ovat sitten saaneet kasino-operaattoreilta kiitokseksi pienen palkkion.

Suomessa on kuitenkin edennyt uusi laki, että tällainen on jatkossa sakon uhan kiellettyä. Toisin sanoen SoMe-vaikuttajilla ei ole jatkossa enää mahdollisuutta mainostaa pelejä tällä tavoin, tai muuten Suomen poliisi muistaa sakolla. Onkin mielenkiintoista nähdä, mistä seuraavaksi löydetään porsaanreikä lailliselle markkinoinnille.

Tapana löytää väylä

Suomalaiset pelaavat paljon uhkapelejä ja iso osa pelaamisesta tapahtuu ulkomaalaisilla tai ulkomailta käsin toimivilla nettikasinoilla. Kasinoliiketoiminnassa liikkuu isot rahat, joten myös markkinointiin ja liiketoiminnan kehittämiseen on käytettävissä resursseja.

Samaan aikaan kun lainsäädännöllä on estetty mainontaa Suomessa, on kasino-operaattoreilla aina ollut tapa tulla löydetyksi. Myös internet kehittyy ja muuttuu koko ajan, joten aika tulee näyttämään, mikä on tulevaisuudessa mahdollista ja mikä ei.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here