Jos olet vähänkään vanhempi pelaaja- eli aikuinen, niin olet jo huomannut ja kokenut, kuinka pelit kehittyvät koko ajan. Ja vaikka markkinoille on tullut jopa retropelejä, niin nekin ovat kehitetty, koska niitä voi nyt pelata uusilla alustoilla ja laitteilla.

Se on vähän sama asia kuin rahapeleissä esim. https://lightcasino.com/fi/ tarjoaa pelit hieman eri tavalla, uudella tavalla – kevyemmällä tavalla, mutta pelaamista on silti aivan varmasti riittävästi.

Nopeutta ja kaistaa lisää

Samalla kun tietoverkkojen nopeudet ja tiedolle käytettävän kaistan leveys lisääntyy, sitä enemmän tulee peleille mahdollisuuksia laajentaa niiden ominaisuuksia – sillä totta on myös se, että nykyään suurin osa pelaamisesta tapahtuu online ympäristössä, eikä enää niinkään siellä kotona nurkassa tietokoneella. Eihän niitä pelejäkään enää sieltä kaupasta varsinaisesti käydä ostamassa, vaan ne ladataan netin eri palvelualustoilta, ja jossain tapauksissa kuten kasinopeleissä, pelit ovat suoraan pelattavissa laitteiden selaimilla ilman varsinaisia sovelluslatauksia – tai kyllä se peli siinä latautuu, mutta yleensä niin nopeasti, ettei sitä edes huomaa.

Nopeuden ja kaistan lisääminen ovat mahdollistaneet pelaamisen koska ja missä tahansa, ja pelaamisesta onkin tullut yhä useamman harrastus, varsinkin mobiilipeleissä. Mutta mikä myös on havaittavaa, on se, että pelaaminen on myös arkipäiväistynyt, eli pelaamme jos meillä on ylimääräistä aikaa, ja meillä voi olla useampia pelejä ladattuna älypuhelimessamme, ja ainahan sillä selaimella voi pelata. vaikka kolikkopelejä.

Nopeuden ja kaistan lisääntyminen ovat tuomassa meille seuraavaksi metaversen, mutta sitä saamme kyllä odottaa vielä tovin – eihän Suomessa vielä edes 5G yhteydet ole kovin mairittelevia joka paikassa. Mutta tästä huolimatta metaversen sovelluksia kehitellään täyttä päätä, ja näistä suurimman mediamylläkän on tietysti saanut aikaan Mark Zuckerberg ja hänen Facebookin metaverse tarinat – eikä Facebook ole ainoa, monet kansainväliset isot brändit ovat jo suunnittelemassa tai tekemässä omia metaverse sovelluksiaan.

Äänimaailmat ja grafiikat kehittyvät

Yksi pelien isoista asioista on niiden viihdearvo – samalla tavalla kuin me voimme katsella suoratoistolta suosikki sarjaamme tai elokuvaa missä tahansa mobiilisti tai rauhassa kotona, me voimme nauttia uusien pelien välillä jopa ällistyttävästä ja reaalisesta grafiikasta, joita esim. pelimoottori Unreal saa uusimmilla versioillaan aikaiseksi – ja äänet sitten? Ne ovat kuin oikeita ääniä, mitä ne monesti ovatkin, eli täysin autenttisia ääninäytteitä, nauhoitettu juuri sitä peliä varten.

Kun tähän vielä lisätään oikeiden näyttelijöiden mahdollinen käyttö peleissä ja näiden näyttelijöiden liikkeiden digitalisoiminen niin olemme nykyaikaisten parhaiden toimintapelien ytimessä – mutta eivät kaikki halua, että pelistä tulisi todellisen elämän uudelleen pelaamista, ja siksi meillä on paljon avaruuspelejä ja historiallisia pelejä ja selkeitä pelejä, joiden tapahtumat eivät liity millään tavalla todellisuuteen. Monelle pelaaminen ja elokuvien katselu on eskapismia, ja mikä ettei, jos vain muistaa myös todellisen maailman ja osaa rajoittaa oman pelaamisensa sekä ajan ja mahdollisen rahankäytön suhteen.

Pelit ja liikkuminen

Luonnollisesti pelaamiseen liittyy myös sen oman pelihahmon liikuttaminen ja siihenkin on nykyään vaikka mitä vaihtoehtoa. Meillä on ne perinteiset vaihtoehdot eli peliohjain ja näppäimistö mutta uutena vaihtoehtona myös liike, ja aivan uusimpana virtuaalinen pelaaminen, missä pelaaja on ”pelin sisässä” itse liikkumassa. Ja onhan sitten tietenkin älypuhelinten ja kosketusnäyttöjen ohjaustapa, kosketus.

Kaikki nämä edellä mainitut asiat eli pelien nopeudet, pelien data kasvaminen, äänimaailmojen laajuus ja grafiikkojen elokuvamaisuus eivät ole jokaisen peligenren haluamia asioita. Meillä on markkinoilla tarjolla tuhansia pelejä niin mobiilisti kuin tietokoneelle, jotka ovat tyytyneet vähempään, koska osa pelaajista ei halua pelata liian realistisia pelejä – toiset haluavat vain ajanvietettä pelien kuten Tetris tai sanapelit kanssa, tai kasinon ruletin parissa, aivan samalla kun toiset pelaajat treenaavat tosissaan eurheilun huipulla pelejä voittaakseen isoissa kansainvälisissä peliturnauksissa jopa miljoonia euroja voittorahoja.

Tämä pelaamisen evoluutio ei ole pysähtymässä. Nyt ollaan ensi kertaa siinä tilassa, että monissa maissa pelaaminen on ihan ok kaikille ikäryhmille sekä sukupuolille, onhan maailmalla pelattu jo rahapeliturnauksia senioreiden eurheilussa ja totta kai shakissa. Nykyään kuka tahansa voi ottaa taskustaan sen älypuhelimen ja pelata kahvitauolla erä mielipeliään, mikä se sitten onkaan, eikä kukaan työkavereista näe siinä mitään erikoista – pelaaminen on tullut arkeemme jäädäkseen.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here