Teknologia on asia, joka määrittelee tänä päivänä nykymaailman tahdin. Etenkin 2020-lukua pidetään yhtenä teknologian käännekohtana, jonka aikana tullaan kokemaan ja näkemään ennennäkemättömiä muutoksia. 

Maailman valtateillä ajavat jo itseohjautuvat autot, lisätyn todellisuuden mahdollistavia silmälaseja aletaan pian nähdä jo kadulla kulkijoiden päällä ja yhä useampi muukin teknologiainnovaatio tulee siirtymään laboratorioista kaduille. 

Uusimpia suurimpia puheenaiheita tulee aiheuttamaan metaversumi ja mahdollisesti kehitettävä, lohkoketjuun perustuva web3-projekti, joka olisi parannettu versio nykyisestä nettiverkostosta. Kaikki nämä ovat kiistatta suuria asioita, jotka tulevat ennen pitkään mullistamaan arkisenkin kanssakäynnin. Mitä voimme kuitenkin odottaa tapahtuvan vuoden 2022 aikana? 

Metaversumin kehitys

Meta (ent. Facebook) julkaisi mahtipontisen Metaverse-projektinsa näyttävällä mainoksella vuonna 2021. Sen tarkoitus on olla seuraava askel vapaa-ajan vietossa, paikka jossa voidaan vain olla, pelata, sosialisoitua muiden kanssa ja jopa tehdä ostoksia. Metaversumia ei kuitenkaan kehitä pelkästään yksi yritys, vaan se on yli sadan teknologiayrityksen yhteisprojekti.

Tulevaisuuden 3D-maailmaksi laskettava metaversumi vaatii infrastruktuurin, käyttöliittymän, tilalaskentaa, suunnittelutekniikkaa ja -designia, sisältöä ja elämyksiä, kuten ostosten tekoa, tapahtumia ja yleistä tekemistä, jonka tulisi olla VR-sopivaa. Kyseessä on massiivinen työsarka. 

Tähän mennessä suuret yritykset, kuten Epic Games, Microsoft, NVidia ja Apple, ovat käärineet hihansa ja aloittaneet työskentelyn projektin parissa. Yksi tärkeä tulevaisuuden metaversumin rakentaja on kuitenkin jokainen metaversumin käyttäjä. Heidän luomansa sisältö sivulle tulee kehittämään sitä yhtä paljon kuin yksikään yllä mainittu yritys.

Immersiivisempi pelikokemus

Pelaaminen on jo nyt suuri osa arkea eikä se tule muuttumaan vuoden 2022 aikana. Sen suurin kehityssuunta tulee kuitenkin olemaan kohti immersiivisempää pelikokemusta, joka tarkoittaa samalla niin lisättyä todellisuutta kuin virtuaalista todellisuutta sekä kokonaisvaltaista elämystä.

Esimerkiksi pian voit siirtyä haluamallesi pelialustalle, vaikkapa nettikasinoille, suoraan virtuaalilasien tai lisätyn todellisuuden lasien kautta ja napata casino etuudet vain käden liikkeellä. Virtuaalipeleistä pyritään kehittämään yhä vain realistisempia ja täten parantaa niiden suosiota myös kotikäytössä. 

Tekoäly yhä älykkäämpää

Olet luultavasti tottunut kommunikoimaan netissä erilaisten asiakaspalvelubottien kanssa, jotka toivottavat sinut iloisesti tervetulleeksi sivustolle heti kun olet avannut sen. Kyseiset tekoälyä hyödyntävät pienet ohjelmistot tulevat olemaan tärkeä osa tulevaisuuden yritystoimintaa sekä niiden käyttöä tullaan laajentamaan.

Vuoden 2022 aikana voimme odottaa, että tekoälyyn perustuvat ohjelmistot pystyvät vastaamaan automaattisesti asiakkaiden sähköposteihin, joka taas helpottaa asiakaspalvelijoiden ja yleisesti ottaen yritysten työntekijöiden työtä. 

Henkilökohtaisen palvelun tarve ei tule kuitenkaan vähenemään, joskin se tyyli tulee muuttumaan. Nimittäin tekoälyohjelmistot voidaan ohjelmoida tuottamaan myös räätälöityä palvelua, kuten erikoistarjouksia. 

Palveluiden yhdistyminen: supersovellukset

Kun vilkaiset älypuhelimesi näyttöä, voit huomata, että se on täynnä toinen toistaan erilaisempia sovelluksia ja jotkut niistä ajavat samaa asiaa. Jo nyt ollaan herätty miettimään, että tarvitaanko kymmentä erilaista sovellusta ruoan tilaukseen tai vaatteiden ostoon. 

Sovellusten joukossa on myös joitain palveluita, jossa monet asioista ovat yhdistetty yhden katon alle, mutta ne ovat vielä kuitenkin vähemmistössä. Lähitulevaisuudessa voimme odottaa niin sanottujen supersovellusten syntyä, jossa useamman alan palveluntarjoja yhdistyy ja tarjoaa palvelujaan samalla alustalla. Tämä helpottaa asiointia ja harventaa puhelimen sovellusviidakkoa. 

Datan pitkäaikaissäilytys

2020-luvulla olemme siirtyneet aikaan, jolloin digitaalista tietoa on runsaasti ja osa niistä alkaa olla jo vanhempaa kuin niiden julkaisija. Se taas tulee aiheuttamaan ongelmia säilytyksen kannalta, koska digitaalinen data vahingoittuu ajan myötä etenkin siirtojen yhteydessä ja tällöin syntyy niin sanottua bittimätää. 

Pitkäaikaissäilytys vaatii pikaisia ratkaisuja, jonka suurin haaste on jatkuvasti vanhenevat järjestelmät ja teknologiat. Ylläpitoon tulisi kuitenkin keskittyä, jotta nykyiset digitaaliset tiedot säilyisivät vielä vuosikymmenien ajan tietopankeissa. 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here